Speciaal programma voor docenten, leidinggevenden en leerlingen. zoals muziek, dans, techniek en uitdagingen.
|
De inschrijving voor het slotfeest is geopend! |
| |
|
|
|
In het schooljaar 2024-2025 vieren we het vijfentwintigjarig bestaan van het vmbo. We sluiten het feestjaar af met een spectaculair slotfeest op 2 juni. Schrijf nu in! Verder in deze nieuwsbrief o.a. aandacht voor een nieuw verschenen talkshow over 'Wat kunnen we leren van het vmbo?", artikelen over vmbo-leerlingen en -docenten en verhalen over ontwikkelingen die in het vmbo hebben plaatsgevonden. |
|
|
|
|
De inschrijving voor het slotfeest vmbo 25 jaar is geopend! |
Op 2 juni sluiten we het feestjaar 25 jaar vmbo af met een groot slotfeest. Dit feest vindt plaats van 10.00 tot 17.00 uur bij het NBC in Nieuwegein. Het slotfeest wordt een feest voor leerlingen, docenten, leidinggevenden, beleidsmedewerkers en iedereen die het vmbo een warm hart toedraagt.
We geven leerlingen de kans hun talenten te ontdekken en hun Skills te vieren, want vmbo-leerlingen ‘doen ertoe’, en zijn belangrijk voor de toekomst. Lees meer over het programma en meld u aan voor de loting. |
|
|
|
|
Winnaars Skills Talents naar slotfeest |
Op 20 maart en 21 maart vinden de finales plaats van Skills in de Rai in Amsterdam. Vmbo-leerlingen en mbo-studenten tonen dan hun vakmanschap. De vmbo-wedstrijden vinden 20 maart plaats. Alle finalisten ontvangen een uitnodiging voor het slotfeest 25 jaar vmbo. |
|
|
|
|
|
Creatief met het logo vmbo25jaar |
|
|
|
We dagen docenten en leerlingen uit om met het logo van vmbo25 jaar iets te maken om het vmbo nog zichtbaarder te maken. Wie weet wint u een uitnodiging voor het eindfeest op 2 juni 2025. Uw mooie werk krijgt altijd een plaatsje op www.vmbo25jaar.nl. |
|
|
|
|
|
Wijze lessen en verworven inzichten. Wat kunnen we leren van het vmbo? |
|
|
|
Het vmbo wordt wel de meest innovatieve onderwijsvorm van Nederland genoemd. De laatste jaren wordt er onderzoek gedaan naar het succes van het vmbo en natuurlijk is er aandacht voor verbeterpunten. In 25 jaar vmbo kan er veel van deze onderwijsvorm geleerd worden.
Jenny Oldenhuis werkt 25 jaar in het vmbo. Ze begon als juf op de basisschool en is nu directeur van een vakcollege, een mavo en een havo.
|
| |
Geleerde lessen brengt ze op haar school in praktijk. In de talkshow deelt ze ook haar wensen voor het vmbo.
Eva Voncken volgt het vmbo als onderzoeker. In die hoedanigheid kent ze het vmbo als haar broekzak en is ze de afgelopen jaren op vrijwel elke school wel een keer op bezoek geweest. Ze heeft de ontwikkelingen in de afgelopen 25 jaar gevolgd en ziet overeenkomsten, maar ook verschillen tussen scholen.
|
|
|
|
|
|
Vmbo-parel: docent Sander Esselink |
Docenten met 25 jaar passie voor het vmbo. Een aantal van hen komen aan het woord en delen hun ervaringen. Sander Esseling is docent, LOB-coördinator op de scholengemeenschap Marianum in Lichtenvoorde. |
|
|
|
|
Vmbo-parel: leerling Femke de Lange |
|
|
|
25 leerlingen hebben korter of langer geleden een brief geschreven naar een docent op hun vmbo-school. In de brief vertellen ze wat ze op dat moment doen. Deze leerlingen hebben we opnieuw opgezocht om te horen hoe het nu met hen gaat. Deze keer: Femke de Lange over de brede ontwikkeling in het vak. |
|
|
|
|
Kees van Velzen: “Vmbo’er, wees trots op jezelf en ga ervoor!” |
|
|
|
Voormalig wethouder Kees van Velzen benadrukt het belang van trots en doorzettingsvermogen voor vmbo-leerlingen: met praktijkervaring en een sterke werkhouding kunnen zij uitblinken in hun vakgebied. Hij pleit voor een nauwere samenwerking tussen vmbo en mbo, zodat leerlingen zonder onnodige overstappen optimaal worden voorbereid op een succesvolle carrière. |
|
|
|
|
|