|
Start van weer een succesvol STO-jaar |
|
|
|
Beste heer/mevrouw, |
Het nieuwe schooljaar gaan we in met een nieuwe landelijk programmaleider: Raymond Nijenhuis, werkzaam in een grote STO-regio op een vmbo-school met veel techniekprofielen. In een artikel in deze nieuwsbrief kunt u kennis met hem maken. Tegelijk hebben we afscheid genomen van Jan van Nierop, kartrekker STO van het eerste uur. Gelukkig blijft Jan actief als voorzitter van de adviescommissie funderend onderwijs in techniek. Jan heeft veel betekend voor STO waarvoor we hem dankbaar zijn. Natuurlijk is hij tijdens de landelijke STO-dag aanwezig, STO gaat een ‘dubbel’ half jaar in, de lopende fase wordt langzaamaan afgerond, plannen voor de nieuwe fase worden gemaakt. We wensen u veel succes! |
|
|
Raymond Nijenhuis: nieuwe landelijke programmaleider STO |
Zijn onderwijshart ligt bij het vmbo-onderwijs. Zij-instromer Raymond Nijenhuis is een vlotte prater, iets dat zijn horeca-roots verraad. Vanaf komend schooljaar volgt hij Jan van Nierop op als landelijk programmaleider van Sterk Techniekonderwijs. |
|
|
|
|
|
|
|
Samenwerking met of zonder samenwerkingsovereenkomst? |
DUS-I heeft een nieuw format voor een samenwerkingsovereenkomst 2025-2028 gepubliceerd. Alle regio’s worden bij de aanvraag gevraagd de samenwerkingsafspraken vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. Vastleggen van afspraken is belangrijk. In de afgelopen STO-periode is het een paar keer voorgekomen dat samenwerkingen eenzijdig, bijna opgezegd werden, met grote financiële gevolgen, maar op basis van vastgelegde afspraken toch nagekomen werden. We adviseren om die reden ook de toegezegde cofinanciering met elkaar vast te leggen. |
|
|
|
|
Mogen leerlingen van de afdeling ISK deelnemen aan STO-activiteiten? |
Ook ISK-leerlingen kunnen deelnemen aan STO-activiteiten. Scholen met een afdeling ISK hebben echter geen ‘recht’ op een deel van de subsidie. Een STO-regio kan besluiten een plan van een ISK-afdeling financieel te ondersteunen, maar dit is een besluit van de regio op basis van een plan. ISK-scholen met plannen rond techniek wordt geadviseerd contact op te nemen met de programmaleider STO in de regio van de school en samen te bespreken wat er mogelijk is. |
|
|
|
|
|
Bijscholing vmbo ook voor STO |
Sinds 2016 bestaat het programma Bijscholing vmbo. Van het begin tot nu zijn er 30.000 trainingen verzorgd voor alle profielen en praktijkgerichte programma’s van het vmbo en rond (school-)examinering. Nieuw onder de vlag van Bijscholing vmbo is scholing rond het gebruik van XR in het vmbo. |
|
|
|
|
|
|
MVI Docenten on Tour naar de Dutch Design Week op 23 oktober |
Hoe beïnvloeden digital reality en vormgeving elkaar? Welke design trends zijn er binnen de wereld van digitale innovaties? Meld u als MVI docent aan voor de Docenten on Tour naar de Dutch Design week! Er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! |
|
|
|
|
|
|
Keuzevak Koudetechniek in de schoolpraktijk |
Zo’n vier jaar geleden werd het Stedelijk Alpha uit Enschede benaderd door twee bedrijven uit de omgeving die gespecialiseerd zijn in koude- en koeltechniek. Sinds die tijd is het keuzevak Koudetechniek verder ontwikkeld, ingevoerd en inmiddels goed geborgd op deze school. |
|
|
|
|
|
|
Doorstroomcijfers zijn geactualiseerd |
De regioportretten van 2023-2024 zijn aangevuld met de meest recent beschikbare doorstroomcijfers. Daarbij wordt gekeken naar het vmbo diplomajaar 2022 en opvolgend instroomjaar in het mbo. Zo bieden de regioportretten een compleet en up-to-date overzicht met de meest recente AVG-proof doorstroomcijfers. |
|
|
|
|
|
|
Vele succesverhalen vanuit de Sterk Techniekonderwijs-regio’s |
In de maanden voor de zomer is de ondersteuning op bezoek geweest bij bijna alle STO-regio’s om samen met penvoerders, programmaleiders en docenten, terug te kijken op de afgelopen periode van STO en vooruit te kijken naar de nieuwe periode STO 2025-2028. Het waren openhartige gesprekken. |
|
|
|
|
|
|
Techkwadraat tijdspad en regionale bijeenkomsten |
Op dit moment vinden er per provincie startbijeenkomsten plaats met informatie over de conceptsubsidieregeling en waar scholen, bibliotheken, science centers en techlabs aan kunnen geven samen te willen werken in het kader van deze subsidie. |
|
|
|
|
|
|
|