Succesvol versnellen in de beroepskolom: ervaringen en lessons to learn | Onderzoek: Docentschap in een doorlopende leerroute: een vak apart | Terugblik webinar 17 april | Denk buiten bestaande kaders en zoek elkaar op
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Hier komt de snippet Online lezen  |  Afmelden
Sterk beroeps onderwijs
25 mei 2023
Wat leren we van onderzoek in de beroepskolom?

Beste heer/mevrouw,
 

Succesvol versnellen in de beroepskolom: ervaringen en lessons to learn. Webinar 19 juni 2023. 
Tussen 2017 en 2020 heeft een consortium van praktijk- en onderzoekspartners het eerste deel van een praktijkgericht onderzoek uitgevoerd naar twee doorlopende leerroutes binnen de beroepskolom: het Groene Lyceum en Talentontwikkeling Techniek (TOT). De resultaten van deel twee, waarop de nadruk ligt op de doorstroom mbo-hbo, volgen binnenkort. Het Groene lyceum en TOT vormen een (beroepsgericht) alternatief voor praktisch ingestelde leerlingen die versneld een vmbo-mbo-hbo-traject doorlopen. In het onderzoek stond de vraag centraal op welke manier doorlopende leerroutes leerlingen voorbereiden en motiveren om versneld en succesvol door te stromen naar het hbo. Geïnteresseerd? Meld u aan voor het webinar op 19 juni van 15.00 tot 16.00 uur.
Aanmelden
Subsidie versterking aansluiting beroepsonderwijskolom (vmbo-mbo-hbo)
Ondanks eerdere maatregelen vanuit de politiek, OCW en natuurlijk juist ook van de onderwijsinstellingen, vallen er nog altijd relatief veel studenten uit als zij naar een andere onderwijsvorm overstappen. Een deel van de drempels zit in de aansluiting van de onderwijsprogramma’s in de verschillende onderwijssectoren.
Lees meer
Onderzoek: Docentschap in een doorlopende leerroute: een vak apart
Een doorlopende leerroute vmbo-mbo mag aangeboden worden door één docententeam. Maar hoe ziet dat docentschap in een doorlopende leerroute eruit? En welke uitdagingen levert het op als docenten uit twee verschillende ‘schoolsoorten’ samenwerken? 
Lees het onderzoek
Terugblik webinar 17 april

‘Een pittige route voor ambitieuze leerlingen’ zo noemen Annie de Vries en Robbert de Nijs hun doorlopende leerroutes. De route start in leerjaar 2 van het vmbo en loopt door tot het diploma mbo 4 junior accountmanager van het mbo.

Bekijk de opname
Denk buiten bestaande kaders en zoek elkaar op
Op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee is Leerlab Middelharnis net van start gegaan. In het hoge Noorden is er eveneens sprake van twee scholen op één locatie en is Leerlab Stadskanaal al wat langer actief. Ciska Plas, Annette Kornelius, Heleen Vlietland en Edith van den Heuvel gingen met elkaar in gesprek.
Lees het artikel
Kamerbrief over praktijkgerichte programma's vmbo
Donderdag 11 mei heeft Minister Wiersma de Tweede Kamer geïnformeerd over praktijkgerichte programma’s als examenvak in de GL en TL in het vmbo. 
Bekijk de Kamerbrief
Kamerbrief over Sterk Techniekonderwijs
Dinsdag 16 mei heeft Minister Wiersma de STO-brief over voortgang naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin ontvouwt hij zijn plannen voor STO. STO gaat door: subsidie met jaar verlengd en horizon op 2029.
Bekijk de Kamerbrief
mbo raad
 
vo raad
 
aoc raad
stichting platform vmbo
 
platform theoretische leerweg
Contact
Heeft u een vraag over Sterk beroepsonderwijs?
Stuurt u dan een e-mail naar info@sterkberoepsonderwijs.nl.