|
Leerlingenaantal in de technische profielen van het vmbo stijgt met 10,4% |
|
|
|
|
Leerlingenaantal in de technische profielen van het vmbo stijgt met 10,4% |
Eind 2022 publiceerde DUO de (voorlopige) leerlingenaantallen van het schooljaar 2022-2023. Vanuit Sterk Techniekonderwijs kijken we natuurlijk met spanning naar de ontwikkelingen in de beroepsgerichte programma’s. Wat blijkt? Voor het tweede jaar op rij laten de aantallen een zeer positief beeld zien. Het aantal leerlingen in de technische profielen in het derde leerjaar van het beroepsgerichte vmbo (BB/KB/GL) stijgt met maar liefst 10,4% ten opzichte van 2021-2022. Deze flinke stijging is een duidelijk teken dat de initiatieven en activiteiten in alle STO-regio’s hun vruchten afwerpen! |
|
|
|
Derde artikel in de serie 'In het hart van Sterk Techniekonderwijs' |
In deze serie belichten we op basis van gesprekken met STO-regio’s inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen de ketenpartners in de regio. Dit keer ligt de focus op de samenwerking tussen de vmbo-scholen in een STO-regio. |
|
|
|
|
|
|
Brief minister Wiersma aan Tweede Kamer |
Net voor de kerstdagen stuurde minister Wiersma een zogenaamde ‘verzamelbrief’ aan de Tweede Kamer. In deze brief worden allerlei onderwerpen behandeld, zo ook STO. Wat zegt de minister over Sterk Techniekonderwijs? |
|
|
|
|
|
|
Resultaten van het monitoringsrapport |
Het monitoringsonderzoek naar de opbrengsten van STO is in volle gang. In 2022 hebben onderzoekers casestudies uitgevoerd in 20 STO-regio’s, en zijn administratieve gegevens geanalyseerd. Vanwege nieuwe privacyregels en daarbij behorende procedures rondom het vrijgeven van de data heeft het onderzoeksproces vertraging opgelopen. De resultaten van het monitoringsrapport zullen daarom in het eerste kwartaal van 2023 gepubliceerd worden. In de tweede helft van 2023 zullen er weer nieuwe casestudies en analyses uitgevoerd worden. |
|
|
|
Terugblik STO LIVE: Innovatief technisch vmbo |
Ewout Warringa vertelde wat er allemaal onder XR verstaan wordt en waar dat in de beroepspraktijk gebruikt wordt, maar ook dat leerlingen sommige dingen sneller begrijpen als ze het in 3D zien. Marco van Wijngaarden en Tjaart Venema legden uit wat een immersive room is. |
|
|
|
|
|
|
Webinar STO LIVE op 1 februari: duurzaamheid en energietransitie |
Duurzaamheid en de energietransitie worden steeds belangrijker in onze samenleving en komen dan ook veel voor in de plannen van de STO-regio’s. Maar hoe kiezen regio’s onderwerpen rond het thema duurzaamheid die bij de actuele ontwikkelingen én bij het vmbo passen? Volg het webinar op 1 februari. |
|
|
|
|
|
|
|
STO-activiteiten geëvalueerd door leerlingen |
Docenten en projectleiders in den lande bedenken en organiseren voortdurend allerlei activiteiten voor leerlingen, in het basisonderwijs en de onderbouw, die hen enthousiast moeten maken voor techniek en technologie. STO Noord-Groningen is afgelopen jaar begonnen met het evalueren van hun activiteiten door de leerlingen zelf. Waardevolle inzichten zijn het gevolg. |
|
|
|
|
|
|
Samen een grundel bouwen |
Friesland is een waterrijke provincie en dus is het niet verwonderlijk dat er veel bedrijven in de maritieme sector zijn. Ook zíj kampen met een te lage instroom van nieuwe mensen. STO Regio Súdwest Fryslân, Sneek-Bolsward speelt hier op in door BWI-leerlingen van Csg Bogerman Vakcollege, in samenwerking met ROC Friese Poort, een keuzevak Scheepsconstructie en -ontwerp aan te bieden. |
|
|
|
|
|
|
|
|