|
Structurele middelen voor STO |
|
|
|
 |
Structurele middelen voor STO |
Tijdens de landelijke STO-dag op 19 september 2022, sprak Jan van Nierop met Itgen Hansen. Itgen is beleidsmedewerker STO bij OCW en bracht goed nieuws: de STO-financiering is en blijft structureel. |
|
|
|
 |
Landelijke dag Sterk Techniekonderwijs: Een dag vol schwung |
De Landelijke dag Sterk Techniekonderwijs in het Utrechtse Museum Speelklok bood in een compact programma een overzicht van de stormachtige ontwikkeling van het STO-programma gedurende de afgelopen twee jaar. Hebt u het gemist of kijkt u het graag nog eens terug? Er staat een uitgebreide terugblik met video's, foto's en presentaties op de site van STO. |
|
|
|
STO LIVE: webinar over de samenwerking met het praktijkonderwijs en het VSO op 12 oktober |
In veel STO-regio’s wordt er goed samengewerkt met het praktijkonderwijs (PRO) en het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Maar hoe ziet dit er nu precies uit in de praktijk? Welke kansen en mogelijkheden zijn er om leerlingen van het PRO en VSO hun talenten voor de techniek te laten ontdekken? |
|
|
|
|
|
|
|
Mag je STO-subsidie gebruiken voor het stimuleren van de doorstroom naar techniek van havo- en vwo-leerlingen? |
Nee dat mag niet! Dat klinkt duidelijk maar is iets genuanceerder. Met behulp van STO-middelen mogen geen materialen, gereedschappen en machines worden aangeschaft alleen voor gebruik in havo en vwo. Ook mag er geen lesmateriaal exclusief voor deze groep ontwikkeld worden. Wel mogen havo- en vwo-leerlingen gebruik maken van vmbo-faciliteiten of vmbo-keuzevakken volgen. Het eventueel aanpassen van opdrachten mag weer niet met STO-geld gedaan worden. Maar bijvoorbeeld de drone die voor het vmbo is aangeschaft, mag wel door havo- en vwo-leerlingen gebruikt worden. |
|
|
|
|
|
 |
Netwerkbureau Veendam zorgt voor verticale verbinding |
In de STO regio Veendam en Midden Groningen hebben ze het projectmanagement vanaf het begin op een bijzondere manier vormgegeven. Bij de planaanvraag in 2019 is meegenomen dat er een netwerkbureau werd opgetuigd om de projecten te begeleiden. Netwerkbureau Veendam was geboren. |
|
|
|
|
|
 |
Ander personeelsbeleid om techniekonderwijs te versterken |
Waarom zou je een BWI-docent met veel moeite een Excel bestand laten maken van een stage-overzicht, terwijl een wiskundedocent dat in een handomdraai voor elkaar heeft? Een logische vraag met een logisch antwoord. Zo zoek je oplossingen als het bijvoorbeeld gaat over een tekort aan techniekdocenten. |
|
|
|
|
|
|
|
|