|
Wet en praktijk rond doorlopende leerwegen |
|
|
|
|
Webinar 16 maart: Op weg naar een doorlopende leerweg |
In elke STO-regio staat de samenwerking tussen vmbo en mbo hoog op de agenda. Vaak wordt er ingezet op doorlopende programma’s, zodat er voor leerlingen een doorlopend traject ontstaat. Dat kan door onderling afspraken te maken, maar ook door gebruik te maken van de wet doorlopende leerroutes. 16 maart staan de mogelijkheden die deze wet biedt centraal. |
|
|
|
Vastgeroest: framinggids |
Vastgeroest biedt inzicht in wat framing precies is en wat de kracht van een juiste framing kan zijn. De gids is onderdeel van de toolkit waar ook de Framegame en de deurposter (praatplaat) onder vallen. Deze twee onderdelen bieden goede handvatten bij gesprekken over beeldvorming en professionaliseren. |
|
|
|
|
|
|
|
Leerlingen opleiden tot echte allrounders in de metaal |
Op CSG Groene Hart in Alphen aan den Rijn kunnen vmbo-leerlingen na de derde klas doorstromen naar de geïntegreerde leerroute ‘Constructiewerker’. Ze halen dan in twee jaar hun mbo-2 diploma. Hoe zijn tot dusver de ervaringen van docenten, leerlingen en bedrijven? In dit drieluik komt techniekdocent Sjaak Okker aan het woord en nemen we een kijkje bij twee stagebedrijven: Hoogenboom Staal en C. van ’t Riet Zuiveltechnologie. |
|
|
|
Eerste inzichten vanuit de peiling cofinanciering |
De peiling cofinanciering is door 56 personen uit STO-regio’s ingevuld en geeft een goed beeld van de invulling van de cofinanciering. De belangrijkste uitkomsten van de peiling staan op de website. Op basis van de peiling geeft het landelijke projectteam STO een advies aan OCW. |
|
|
|
|
|
|
Voortgangsrapportage |
Alle regio’s hebben op tijd hun voortgangsrapportage ingeleverd. DUS-I heeft beloofd dat elke regio uiterlijk 15 maart een reactie krijgt. Dat kan zijn in de vorm van een brief waarin staat dat de rapportage is goed bevonden, vragen of een bezoek van een delegatie van de beoordelingscommissie. |
|
|
|
|
|
|
|
TruckAcademy West-Brabant |
Bij de negen TruckAcademy’s die het land rijk is, werken bedrijfsleven, onderwijs en brancheorganisatie Bovag samen om het schreeuwende tekort aan bedrijfsautotechnici op te lossen. Eén van die TruckAcademy’s bevindt zich in Breda. |
|
|
|
Twee sites: houd beide actueel! |
Veel regio’s maken gebruik van de mogelijkheid die de website Sterk Techniekonderwijs biedt voor een eigen regiosite. Voor veel regio’s is deze ‘subsite’ ook HET communicatiemiddel met hun regio. Er zijn regio’s die naast de STO-site een eigen site hebben. Houd beide actueel. |
|
|
|
|
|
|
|
Is er al meer bekend over de financiering van de structurele fase? |
Nee, op dit moment is nog niet bekend hoe de 100 miljoen per jaar in de structurele fase verdeeld gaat worden. OCW heeft verschillende partijen, waaronder de landelijke projectleiding STO, om advies gevraagd. De adviezen moeten in maart/april naar OCW gestuurd worden. Rond de zomervakantie wordt er een beslissing genomen en worden de regio’s daarover uiteraard geïnformeerd. Er gaan op dit moment allerlei verhalen rond over de financiering van de structurele fase. Deze zijn niet gebaseerd op een beslissing van OCW. |
|
|
|
|
|
Actuele ontwikkelingen, leuke projecten of nieuws: laat het ons weten! |
Sinds een tijdje werkt Anke Derkse voor STO. Anke heeft een communicatiebureau en is een dag in de week beschikbaar voor STO om artikelen te schrijven voor op de website. Heeft u iets dat u onder de aandacht wilt brengen? |
|
|
|
|
|
|
Handreiking intervisie |
Wilt u gezamenlijk aan de slag met intervisie en zoekt u naar ervaringen en oplossingsrichtingen van uw collega’s? Organiseer dan een intervisiebijeenkomst met uw collega-regio’s of binnen de eigen regio. De handreiking intervisie biedt u handvatten om een intervisie te starten en goed vorm te geven. |
|
|
|
|
|
|
Terugblik webinar: Versterk uw techniekteam met hybride professionals |
Onderzoekers van de hogeschool Windesheim brachten resultaten van onderzoek naar hybride professionals onder de aandacht, Hans Meinders van de regio Twente vertelde over ervaringen van scholen met deze ‘grensgangers’ en Jelmer Vos, lasser/machine bouwer, vertelde over zijn ervaringen in de klas. |
|
|
|
|
|
|
Meld u aan voor de webinars |
|
|
|