Een goede visie inspireert en zorgt voor draagvlak | Geen toestemming meer nodig van ouders voor overstapdossier | Marieke en Desiree in onderwijsland | Nog twee webinars voor de zomervakantie Online lezen  |  Afmelden
Sterk beroeps onderwijs
20 mei 2021
Start met de ontwikkeling van een visie op de nieuwe leerweg

Beste heer/mevrouw,
 

Een goede visie inspireert en zorgt voor draagvlak
‘Visieontwikkeling’ is het onderwerp dat als eerste aan de orde komt in de trainingen voor scholen die graag aan de slag willen met de nieuwe leerweg, of alvast een praktijkgericht programma willen ontwikkelen. Remco Liefting, verzorgt in opdracht van SPV de basis- en verdiepingstraining voor de nieuwe leerweg. Vijf vragen over het ‘waarom’ van die visieontwikkeling, plus vijf belangrijke tips voor wie daarmee aan de slag wil.
Lees het artikel
Geen toestemming meer nodig van ouders voor overstapdossier
Middelbare scholen hoeven geen toestemming van ouders meer te vragen voor de overdracht van het onderwijskundig rapport of het overstapdossier wanneer een leerling overstapt naar het mbo of naar een andere middelbare school.
Lees het artikel
Marieke en Desiree in onderwijsland
Met een animatie over Marieke en Desiree in onderwijsland startte het webinar Sterk beroepsonderwijs van 10 mei. Marieke is Marieke van den Berg, directeur van het Omnia College en de Merewade Praktijkschool en Desiree Kon-Kruisinga, locatiedirecteur van het Da Vinci College en van de stichting School & Bedrijf, beide in Gorinchem. Beide dames hebben elkaar gevonden en werken aan doorlopende leerlijnen vmbo-mbo, leerlingen vmbo volgen les op het mbo, maar als dat zo uitkomt, bv. omdat er een goed praktijklokaal beschikbaar is, volgen mbo-studenten onderwijs op het vmbo. 
Bekijk het webinar
Vakblad Didactief over de nieuwe leerweg
‘Verdwijnt de mavo?’ ’Mag je als school zo maar een nieuw programma opstarten als er genoeg vraag is in de regio?’ ‘Wat doe je als er geen docenten zijn met een praktijkgerichte bevoegdheid?’ Het zijn een paar van de vragen die aan bod komen in dit artikel.
Lees het artikel
Vraag van de maand
Wij willen graag samenwerken met het regionaal bedrijfsleven, maar hoe leggen we contact?
Samenwerken met het bedrijfsleven start natuurlijk met het leggen van contacten. Dat kan op verschillende manieren, bv. door gebruik te maken van bestaande contacten, zoals via een bedrijvennetwerk van de school of door aan te sluiten bij een bestaand regionaal bedrijvennetwerk van bedrijven zelf of georganiseerd door de Kamer van Koophandel in de regio.
Lees het gehele antwoord
Soepele doorstroom vmbo-mbo in Tilburg
Hoe bereid je vmbo-leerlingen zo goed mogelijk voor op een mbo-vervolgopleiding? Bijvoorbeeld door middel van een doorlopende leerroute, waarbij leerlingen op het vmbo alvast werken aan de vaardigheden die er op het mbo van hen verwacht worden.
Lees het artikel
Bouwsteen 'Altijd een passend vervolg'

In deze bouwsteen leest u hoe u een passend vervolg kunt bieden aan een jongere die de doorlopende leerroute niet kan of wil voortzetten, en de wettelijke eisen die aan deze overstapoptie worden gesteld.

Lees over de bouwsteen
7 juni: webinar over wet doorlopende leerroutes

Afgelopen schooljaar is in een viertal webinars de wet doorlopende leerroutes toegelicht en is uitgelegd wat deze wet mogelijk maakt. Veel vragen zijn aan de orde geweest, maar er zijn zeker ook vragen blijven liggen of antwoorden niet helemaal duidelijk. Tijdens het laatste webinar Sterk beroepsonderwijs van dit schooljaar, vatten we de mogelijkheden die de wet biedt nog een keer samen én geven we antwoord op vragen die bij u nog zijn blijven liggen.

Aanmelden
7 / 06
 
Bouwen aan sterk beroepsonderwijs
Webinar over wet doorlopende leerroutes
17 / 06
 
Bouwen aan sterk beroepsonderwijs
Webinar over de concept examenprogramma's nieuwe leerweg
Blijf op de hoogte en volg ons ook op LinkedIn. 
mbo raad
 
vo raad
 
aoc raad
stichting platform vmbo
 
platform theoretische leerweg
Contact
Heeft u een vraag over Sterk beroepsonderwijs?
Stuurt u dan een e-mail naar info@sterkberoepsonderwijs.nl.