|
Verslag kick-off bijeenkomst van het Leerlab Zorg & Welzijn |
|
|
|
|
Leerlab Zorg & Welzijn: Concreet werk maken van beleidslijnen |
'Concreet werk maken van de beleidslijnen van sterk beroepsonderwijs.’ Dat is de insteek van het leerlab Zorg & Welzijn. Tijdens de online kick-off bijeenkomst was er aandacht voor arbeidsmarktontwikkelingen en werden de mogelijkheden onderzocht die de Wet sterk beroepsonderwijs biedt om onder meer doorlopende leerroutes vorm te geven. Ook kwamen succesvolle voorbeelden van samenwerking aan bod.
|
|
|
|
Veelgestelde vragen subsidieregeling pilot nieuwe leerweg beantwoord |
Tijdens het webinar werd uitleg gegeven over de subsidieregeling en het formulier waarmee scholen zich als pilotschool kunnen melden. De vragen die tijdens het webinar gesteld zijn, zijn voorzien van een antwoord en opgenomen in de lijst met veelgestelde vragen op de website. |
|
|
|
|
|
|
|
Het wetsvoorstel doorlopende leerroutes maakt het mogelijk om met één team het onderwijs te verzorgen. Wat betekent deze teambevoegdheid? |
In een doorlopende leerroute vmbo-mbo kunnen docenten gezamenlijk één team vormen. De basis van een doorlopende leerroute vmbo-mbo is een gezamenlijk onderwijsprogramma. Hierbij is het essentieel dat docenten samen dat programma samenstellen, het onderwijs op elkaar afstemmen en verzorgen.
De teambevoegdheid in het wetsvoorstel biedt de mogelijkheid om een gezamenlijk docententeam te vormen voor vak- en sector overstijgende programmaonderdelen. Daarmee zijn leraren en docenten breder inzetbaar dan alleen in het eigen onderwijstype.
Binnen het team als geheel moeten de benodigde bekwaamheidseisen per programmaonderdeel gedekt zijn. De docent die voldoet aan de bekwaamheidseisen voor een bepaald programmaonderdeel is verantwoordelijk voor de kwaliteit van dit onderdeel. Het onderwijsteam kan en mag er dus bijvoorbeeld voor kiezen om in een programmaonderdeel dat in vmbo en mbo aan de orde komt, een mbo instructeur lassen met een pdg in het eerste jaar en/of tweede jaar van een doorlopende route (leerjaar 3 en 4 van het vmbo) het onderdeel lassen aan vmbo-leerlingen te verzorgen.
|
|
|
|
|
|
Leerlinggesprekken in de achtertuin |
Leerlingen in een leerwerktraject krijgen meer begeleiding dan andere leerlingen en volgen ook meer stages. We spreken met Gerrie van Doren, docente Leerwerktraject op het Elde College in Schijndel. Hoe hield ze de afgelopen maanden haar leerlingen ‘bij de les’? |
|
|
|
|
|
|
Versterking vmbo-mbo door integratie van keuzevakken en keuzedelen |
In Den Haag werken het Corbulo College en ROC Mondriaan aan de integratie van beroepsgerichte vmbo-keuzevakken en mbo-keuzedelen. Hoe pakken ze het precies aan, wat is het voordeel voor de leerlingen en hoe gaat dit project verder nu de scholen weer open zijn? |
|
|
|
|
|
|
Fijne vakantie |
Dit is de laatste nieuwsbrief Sterk beroepsonderwijs van het schooljaar 2019-2020. We wensen u een goede zomervakantie!
De volgende nieuwsbrief verschijnt op 10 september 2020.
Mocht u in de tussentijd vragen hebben, schroom dan niet die te stellen via info@sterkberoepsonderwijs.nl. |
|
|