|
Kader praktijkgericht programma vastgesteld door de minister |
|
|
|
|
Kader praktijkgericht programma vastgesteld door de minister |
De afgelopen maanden hebben SLO, VO-raad, Platform TL en SPV, in samenwerking met het ministerie van OCW een kader ontwikkeld waaraan vakken die de status praktijkgericht programma willen krijgen moeten voldoen. In dit kader staat bijvoorbeeld dat het programma levensechte opdrachten moet bevatten, die samen met het regionaal bedrijfsleven zijn ontwikkeld en in en buiten de school moeten worden uitgevoerd. |
|
|
|
LOB in de schijnwerpers |
Bij de vernieuwing in het vmbo is een belangrijke taak weggelegd voor Loopbaanontwikkeling en begeleiding (LOB). Tijdens een werkconferentie ‘LOB in de schijnwerpers’ werd een tussentijdse balans opgemaakt en wisselden deelnemers ervaringen uit. |
|
|
|
|
|
|
|
We zijn een mavo-havo-vwo school. Mogen we dan ook een doorlopende leerroute met het mbo bieden? |
Jazeker. Ook scholengemeenschappen voor mavo-havo-vwo kunnen samen met een mbo-instelling doorlopende leerroutes bieden vanaf de bovenbouw van de theoretische leerweg van het vmbo of de mavo. Deze jongeren vervolgen hun opleiding immers vooral op het mbo. Doorlopende routes dragen positief bij aan de keuze voor een vervolgopleiding en de overgang vmbo-mbo. |
|
|
|
|
|
Uw input gevraagd voor het handboek Sterk beroepsonderwijs |
We werken op dit moment aan het handboek Sterk beroepsonderwijs dat u kunt gebruiken bij de ontwikkeling van uw doorlopende leerroute vmbo-mbo. Het handboek wordt opgebouwd aan de hand van ‘bouwstenen’: hulpmiddelen, stappenplannen, formats etc. die u direct kunt gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
Voortgang wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo/ sterk beroepsonderwijs |
De Tweede Kamer heeft voor de kerstvakantie schriftelijke vragen gesteld over het wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo. Vragen over onder andere het versterken van regionale samenwerking en de wijze waarop de ministers de teambevoegdheid en de verantwoordelijkheidsverdeling vmbo-mbo willen regelen. |
|
|
|
|
|
|
Klankbordgroep schoolleiders |
23 schoolleiders denken mee over de ontwikkeling van de nieuwe leerweg. Deze schoolleiders zijn afkomstig uit vmbo-scholen, zij zijn verbonden aan verschillende type TL en GL-scholen, zoals categorale mavo, brede school, TL gekoppeld aan avo-school, enz. |
|
|
|
|
|
|
Inspirerende voorbeelden uit de praktijk |
|
|
Aeres VMBO in Ede werkt aan doorstroming van leerlingen binnen de groene sector |
Een derde van de leerlingen van Aeres VMBO Ede stroomt binnen de groene sector door naar het mbo. Een score die Mark Dees, zowel directeur van de vmbo als mbo-locatie, tevreden stemt. |
|
|
|
|
|
|
Samenwerking tussen CSG Reggesteyn en ROC Twente |
CSG Reggesteyn en ROC van Twente werken al een paar jaar samen in een doorlopende leerroute economie, de zogeheten Rijssense Retailroute. Dit schooljaar is dit uitgebreid met een bedrijfscarrousel. |
|
|
|
|
|
|
|
|