|
Vernieuwd vmbo als basis voor sterk beroepsonderwijs |
|
|
|
|
Bijeenkomst: LOB in de schijnwerpers |
Op 14 januari vindt er in de Reehorst in Ede een kennisdelingsconferentie plaats met als thema LOB voor leidinggevenden in het vmbo. LOB is een verplicht onderdeel in het vmbo en erg belangrijk in de doorlopende leerroute van leerlingen. Maar hoe geeft u LOB zo vorm dat het voor een school organiseerbaar is én maximale oriëntatiemogelijkheden biedt voor leerlingen?
|
|
|
|
Leerlabs van start |
Het wetsvoorstel is recent aangeboden aan de Tweede Kamer, maar nu al werken verschillende vmbo- en mbo-scholen in het land aan netwerkvorming en de gezamenlijke ontwikkeling en uitvoering van doorlopende leerroutes vmbo-mbo. |
|
|
|
|
|
|
|
Wat kan mijn school doen in voorbereiding op de invoering van doorlopende leerroutes? |
Ter voorbereiding kunt u diverse stappen zetten. Drie belangrijke stappen zijn:
- Contact zoeken met andere scholen in uw regio, met vmbo en met mbo, en in gesprek gaan.
- Een regio-analyse maken om te bepalen welke doorlopende leerroutes passen bij uw regio.
- Zorgen dat docenten vmbo en mbo met elkaar kennis maken en onderwijsprogramma’s op inhoud vergelijken: waar zit overlap, wat sluit goed op elkaar aan, etc.
|
|
|
|
|
|
Werkbezoek aan de Horeca Vakschool Rotterdam |
Op 22 november heeft een delegatie van MBO Raad, VO-raad en OCW een werkbezoek gebracht aan de horecavakschool in Rotterdam. Op deze school volgen bijna 300 vmbo-leerlingen, vanaf klas 1 horecaonderwijs. |
|
|
|
|
|
|
Aansluiting programma’s vmbo-mbo-groen in kaart gebracht |
De aansluiting tussen het examenprogramma Profiel Groen en de Kwalificatiedossiers in het opleidingsdomein Voedsel, natuur en leefomgeving is in kaart gebracht. Er is een overzicht gemaakt van de doorlopende leerroutes. |
|
|
|
|
|
|
Volg het wetgevingsproces doorlopende leerroutes |
De Tweede Kamer komt uiterlijk aanstaande vrijdag (13 december a.s.) met de schriftelijke vragen die ze over het wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo willen stellen. Op de website van de Tweede Kamer vindt u ook de actuele informatie over het verloop van dit wetgevingsproces. |
|
|
|
|
|
|
Inspirerende voorbeelden uit de praktijk |
|
|
Verbinding door leerwerkplaatsen bij Kompaan College in Doetinchem |
De leerlingen van Kompaan College in Doetinchem maken gebruik van leerwerkplaatsen waar ze ‘praktijkrealistisch’ kunnen leren. Zo leren zij buiten de muren van school en binnen de muren van het werkveld. |
|
|
|
|
|
|
Schoonhovens College zet netwerk in voor win-win-situatie |
Op het Schoonhovens College in Schoonhoven wordt het netwerk volop gebruikt
om leerlingen kennis te laten maken met het vakgebied. “Het moet altijd een
win-win-situatie zijn”, vertelt docente Hiske van der Zweep. |
|
|
|
|
|
|
|
|